Herttoniemenrannan Montessori-leikkikoulu

YHTEYSTIEDOT 

Osoite:

Laivalahdenportti 6
00810 Helsinki

Sähköposti:

herttoniemenranta@helsinginmontessori.fi

Puhelin:

041 501 1963

Toiminta-ajat:

Arkisin 7.45 – 16.45

HENKILÖKUNTA 

Leikkikoulun vastaava,
montessoriohjaaja
Tiina Hallberg
Montessoriohjaaja, lastentarhanopettajaSuvi Moksunen
Lastentarhanopettaja - lastenhoitaja Hannele Savolainen
LastenhoitajaNoora Hiltunen

Herttoniemenrannan Montessori-leikkikoulu tarjoaa yksilöllistä varhaiskasvatusta 3–6-vuotiaille lapsille ainutlaatuisessa montessoriympäristössä. Leikkikoulussa on 24 lasta ja heidän ohjauksestaan ja päivän sujumisesta vastaa neljä varhaiskasvatuksen ammattilaista. 

Leikkikoulu sijaitsee keskeisellä paikalla Herttoniemenrannan asuinalueella, lähellä metroasemaa. Aidattu piha tarjoaa hyvät mahdollisuudet ulkoiluun ja pihaleikkeihin. Lähiympäristö antaa mahdollisuuden niin kaupunkimaiseen elämään kuin luonnonkin havainnointiin. 

Yksilöllisesti yhdessä

Keskeistä leikkikoulun arjessa on lämminhenkinen ilmapiiri, jossa kukin lapsi kohdataan omana persoonanaan. Aikuisten läsnäolo ja johdonmukainen toiminta selkeine rajoineen tukevat lapsen turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia. Leikkikoulun katon alle mahtuukin runsaasti iloa, naurua ja huumoria, unohtamatta syliä ja lapsen kiireetöntä kohtaamista arjen eri tilanteissa. 

Montessorityöskentelyaika painottuu aamupäivään, jolloin lapsi saa toimia monipuolisessa montessoriympäristössä omien kiinnostustensa mukaan. Aikuinen ohjaa havaintojensa pohjalta lasta ja toimii siten linkkinä lapsen sekä ympäristön välillä. Lapsille tarjotaan mahdollisuuksia oivaltaa ja kokea monipuolisia elämyksiä oman kehitystason, herkkyyskauden sekä kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Iltapäivisin on vapaan leikin aika, jolloin lapset leikkivät muun muassa erilaisia rooli- ja rakenteluleikkejä.    

Kuusivuotiaiden esiopetus jatkuu samassa 3–6-vuotiaiden ryhmässä. Esiopetusikäisillä on tärkeä rooli ryhmän vanhimpina, jolloin nuoremmat ottavat isommistaan mallia ja vastavuoroisesti isommat oppivat huomioimaan pienempiään. Esiopetuksessa yhteisöllisyys ja sosiaalisten taitojen harjoittelu ovatkin tärkeä osa arkea. Esiopetus sisältää sekä ohjattua että itseohjautuvampaa työskentelyä oman vertaisryhmän kesken, pienryhmissä tai yksilöohjauksessa montessoriympäristössä. 

Musiikkia ja muuta mukavaa

Päivittäisissä piirihetkissä lauletaan, soitetaan, lorutellaan, luetaan, kuunnellaan musiikkia ja harrastetaan musiikkiliikuntaa. Jokapäiväisen liikkumisen lisäksi järjestetään myös ohjattuja liikuntaleikkihetkiä. 3–4-vuotiaiden kanssa jumppaillaan omassa salissa ja 5–6-vuotiaiden kanssa ohjattu liikunta tapahtuu myös läheisellä urheilukentällä. Lisäksi käydään muutaman kerran uimahallissa ja talvella luistelemassa. Päivittäisen maalaamisen, piirtämisen ja askartelun ohella ohjelmaan kuuluu kuvataideopetus. Lapset pääsevät osallistumaan myös keittiöaskareisiin ja leipomiseen.

Ryhmän 5–6-vuotiaat tekevät lukuvuoden aikana runsaasti retkiä esimerkiksi museoihin, työpajoihin ja teatteriin. Koko ryhmän kesken käydään kuukausittain luontoretkillä, jotka suuntautuvat Herttoniemen kartanon puistoon sekä Tuorinniemenrantaan. Lisäksi koko porukalla tehdään syksyn päätteeksi teatteriretki sekä keväisin retki maatilalle. Arjen katkaisevat retkien ohella erityispäivät, esimerkkeinä isovanhempien päivä ja vappujuhlat. Perheet kutsutaan mukaan yhteisiin juhliin perinteisten joulu- ja kevätjuhlien lisäksi äitien- ja isäinpäivänä.

Yhteistyössä vanhempien kanssa

Kasvatusyhteistyö alkaa vanhempien tutustumiskäynnillä leikkikoulussa. Syksyllä hoitosuhteen alkaessa järjestetään vielä kaikille uusille perheille yhteinen tutustumisaika aloitusta edeltävänä päivänä. Lapsen vanhempien kanssa pidetään myös aloituskeskustelu, jossa vanhemmat kertovat lapsestaan ja lapsen erityispiirteistä. Keskustelussa käydään myös läpi yhteisiä tärkeitä asioita ja vanhempien toiveita esimerkiksi päiväunien suhteen.  

Kaikille lapsille pidetään omat varhaiskasvatuskeskustelut. Lasten toimintaa tehdään vanhemmille näkyväksi esimerkiksi valokuvaamalla, videoimalla sekä kirjaamalla muistiin lapselle näytettyjä montessoritöitä ja lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä huomioita. Kirjalliset dokumentit tukevat kasvatuskeskusteluja.

Leikkikoulun toiminnasta tiedotetaan viikoittain sähköpostitse. Vanhempien osallisuutta ja tutustumista leikkikoulun toimintaan kannustetaan esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuutta havainnointiin ja osallistumista vanhempaintoimikunnan toimintaan.