Otteita arjesta

Viikko 38

Avajaisten ja vieraiden kanssa vierähti tovi ja alun valmistelut ovat vieneet huomiomme. Nyt luvassa on viikoittaisia viestejä koululta. Perjantaisin tulevat koteihin myös työsuunnitelmat nähtäväksi. Työsuunnitelma ohjaa työhön, mutta ei missään tapauksessa sisällä kaikkea koulussa tehtyä työtä. Suunnitelmien kotiin tuominen korvataan lokakuussa koulun "wilmalla" eli Transparent Clasroom- järjestelmällä.

Akko-sensei eli Akiko Ariura, opettajavieraamme Japanista, vieraili luokassamme muutamana päivänä ja innosti luokan origamibuumiin. Origameja tehtailtiin sitkeästi ja taitavasti vielä vieraan lähdettyäkin. Vasta kun paperit rupesivat loppumaan, siirryttiin seuraaviin mielenkiintoisiin hommiin. Tämä on muuten hyvä esimerkki tavoista, joilla ohjaamme lapsia uusiin töihin ympäristöä apuna käyttäen. Sellainen on myös esim. työpisteiden määrän rajoittaminen esim. kiipeilyssä tai vaikkapa muovailussa.

Tällä viikolla olemme kiinnittäneet erityistä huomiota rauhalliseen opiskeluympäristöön. Luokassamme on vielä jonkin verran levottomuutta, mutta tilanne parantuu koko ajan. 

Montessoriluokka tyypillisesti seestyy muutaman kuukauden aikana. Uuden koulun ja lapsiryhmän kanssa menee vielä tovi. Ryhmä opettelee äänenkäyttöä ja yhdessä toimimista sopivalla äänitasolla, joka ei häiritse toisia. Perinteistä opetusmallia noudattava luokka on hiljaisempi: kaikki istuvat pääasiassa omilla paikoillaan, puhuvat luvan kanssa ja liikkuvat rajoitetusti. Montessorimenetelmässä lapset joutuvat itse säätelemään toimintaansa. Myös montessoripäiväkotiin verrattuna koululaiset toimivat sosiaalisemmin ja siis äänekäämmin, eli nämä ympäristöt eroavat toisistaan.

Montessori-luokissa ei ole lukujärjestyksiä perinteisellä tavalla. Oppilaat valitsevat työtään itse. Tämä on montessorin ydin: haetaan hyviä oppimistuloksia oppilasta kiinnostavien asioiden kautta.  Kun valitseminen ei onnistu jostain syystä, opettaja ohjaa tehtävään. Näin tehdään tietysti myös, kun opetetaan uutta asiaa. Seuraava vaihe itsenäiseen työskentelyyn opettelussa on päiväsuunnitelma, joita tehdään meillä tällä hetkellä noin 4-5 oppilaan kanssa. Suurin osa oppilaista työskentelee kestoltaan noin parille viikolle suunniteltua työsuunnitelmaa käyttäen. Sen avulla voi itsenäisemmin löytää tekemistä silloinkin, kun opettaja on opettamassa muita oppilaita.

Artikkeli Lapsen- maailma lehdessä

PDF-tiedostolapsenmaailma_montessorikoulu_2019.pdf (9.8 MB)
Juttu julkaistiin Lapsen Maailma -lehden numerossa 9/2019. Lapsen Maailma on Lastensuojelun Keskusliiton monipuolinen lehti kaikille lasten, nuorten ja perheiden asioista kiinnostuneille. Voit tutustua lehden sisältöihin ja tilata sen os. www.lapsenmaailma.fi Lehden tuotto menee Keskusliiton toimintaan, www.lskl.fi